Дж.Россіні

СТАБАТ МАТЕР

Постановний склад

Музичний керівник постановки та диригент – народний артист України Олексій Баклан

Хормейстер-постановник – Анжела Масленнікова

 

ВИКОНАВЦІ:

 ХОР ТА СИМФОНІЧНИЙ ОРКЕСТР ТЕАТРУ

 СОЛІСТИ:

 Алла Пригара (І сопрано)

лауреат Міжнародного конкурсу Вікторія Осадчук (ІІ сопрано)

лауреат Міжнародного конкурсу Марія Буймістер,

лауреат Міжнародного конкурсу Тетяна Странченко                  (мецо-сопрано)

Олександр Монастирський, Євген Шептекіта                               (тенор)

лауреат Міжнародного конкурсу Роман Смоляр                          (бас)

 

«STABAT MATER» – католицька хорова композиція  про скорботу Божої Матері біля підніжжя Хреста на текст розповсюдженого за середньовіччя вірша, написаного латиною. Вірш, який приписують францисканському ченцю Якопоне да Тоді, що жив у ХІІІ ст., розпочинається словами «Stabat Mater dolorosa» («Мати зажурена стояла»). Наприкінці ХІУ ст., покладений на популярну мелодію, він увійшов у співочу практику у вигляді секвенції. Класичні зразки цієї композиції у Ж.Депре та Палестрини. Найвідоміші «Stabat Mater» Дж.Б.Перголезі та Й.Гайдна (ХУІІІ ст.), Ф.Шуберта, Дж.Россіні, Дж.Верді, А.Дворжака (ХІХ ст.), Ф.Пуленка, К.Шимановського, К.Пендерецького (ХХ ст.). Дослівний переклад з латини не справляє такого враження, як музичний твір у цілому. Г.Гейне відмічав: «Найвидатніші художники і у живопису, і в музиці скрашували безмежні жахи пристрастей Христових багатством кольорів і зм’якшували криваву серйозність грайливою ніжністю...».

Серед перлин світової музичної культури – «Stabat Mater» Дж.Россіні.

Геніальний італієць, автор невмирущого «Севільського цирульника», Джоаккіно Антоніо Россіні (1792-1868) уславився перш за все як оперний композитор. Здобувши європейську славу ще за життя автора, його твори видаються такими ж свіжими і сьогодні. Нескінченний потік чарівливих мелодій, то задушевно-ліричних, то іскрометних, заповнює музику опер, яку О.Пушкін у «Євгенії Онєгіні» порівнював із молодими поцілунками, струменем та золотими бризками шампанського. У доробку композитора є і духовна музика, зокрема «Stabat Mater» – одна з вершин творчості Дж.Россіні. За своєю формою твір наближається до ораторії. Ця чудова, піднесена за змістом і вишукана за засобами музика написана у звичній для Россіні оперній манері. Сповнена експресії і щирих почуттів, вона втілює світ загальнолюдських переживань, і сприймається як світська, адже, незважаючи на ортодоксально-католицькі тексти, тут немає аскетизму церковної музики. Це захоплений гімн людинолюбності, милосердю та одвічній материнській любові.

Прем’єра «Stabat Mater» відбулася у Парижі в січні 1842 р., диригував Гаетано Доніцетті. Преса захоплено вітала новий шедевр. Присутній у залі  Генріх Гейне писав: «Відчуття нескінченності виходило з усього твору, немов сяйво блакитного неба, немов велич моря. Ось у чому вічна принадність Россіні, його світла ніжність, яку ніхто ніколи не міг, я не кажу – порушити, зіпсувати, але навіть затьмарити. Як джерело Аретузи зберегло свою одвічну солодкість, хоча й протікало через солоні води моря, так і серце Россіні зберегло свою мелодійність, хоча йому вдосталь довелося випити з гіркої чаші житейського горя».

14 березня 1998 р. «Stabat Mater» Дж.Россіні було вперше виконано у Київському муніципальному театрі опери і балету для дітей та юнацтва  з нагоди відкриття власної сцени. Твір прозвучав у виконанні хору під керівництвом Галини Горбатенко, симфонічного оркестру під орудою Олексія Баклана та солістів театру Ірини Вежневець (І сопрано), Вікторії Ченської (ІІ сопрано), Любові Канюки (мецо-сопрано), Сергія Пащука (тенор) та Анатолія Крупені (бас). Того ж року наші артисти з великим успіхом виконували його на гастролях в Іспанії.